Woord van de week – SCHARRELKIND

Scharrelkinderen zijn kinderen die buiten mogen spelen en rondlopen, zonder dat er volwassenen bij zijn.

De meeste kinderen van tegenwoordig gaan nooit alleen het huis uit. Ze worden bijna constant door volwassenen begeleid, nemen deel aan georganiseerde activiteiten en hebben nauwelijks de mogelijkheid om zelf op exploratie te gaan. Scharrelkind is gevormd naar analogie van het woord scharrelkip. In het Engels is free-range kid gebruikelijk, naar analogie van free-range hen.

Bron: Taallink 176 e-zine

www.taaltelefoon.be

7 reacties

Opgeslagen onder Kinderen, Taal, Taaltips

7 Reacties op “Woord van de week – SCHARRELKIND

  1. Hier scharrelen ze maar raak. (Ze vinden dan een weedplantage(ke) of een dooie hond in een zak, of ze komen een potloodventer tegen, maar soit, scharrelen is toch een must.)

  2. madameblogt

    Ik ben niet als een scharrelkind groot gebracht. Wat ben ik dan? Een batterijkind?🙂

  3. Stef Flater

    Ik was eigenlijk ook een scharrelkind. Vooral in de zomer natuurlijk.

  4. Ik ben heel lang een scharrelkind geweest en gelukkig ook ! Op vakantie gaan bij familie was geen geschenk.

  5. Ik was ook een scharrelkind, toen ging dat nog, nu moet er voortdurend iemand bij zijn.
    Eigenlijk toch een grappig woord.🙂

  6. Ikzelf was geen scharrelkind maar mijn kinderen waren dat gelukkig wel!
    Ik vind het eveneens een eigenaardig woord…het moet nog wennen😉

  7. Ikzelf was een semi-scharrelkind, maar zoonlief een beetje veel te volbloed…
    Maar het geeft hem een zeer gezond zelfvertrouwen, en een ongelooflijke vertrouwdheid met de natuur.

    Mij valt overigens in Zeezichts reactie op: ‘toen ging dat nog, nu moet er voortdurend iemand bij zijn.’
    Inderdaad, de ‘media’ lijken ons dat aan te praten, maar waarom ‘moet’ dat? Het lijkt – alweer door de media – dat er tegenwoordig toch zoveel meer verschrikkelijke dingen gebeuren dan vroeger… maar eigenlijk is dat veel meer perceptie dan werkelijkheid. Trouwens… heel veel ‘verschrikkelijke dingen’ gebeuren niet door toedoen van onbekenden, maar wel door mensen uit de vertrouwde kring…

Geef een reactie

