Piano

Blogger dezes volgt sedert eind september weer pianoles!

Pianospelen en studeren was mijn enige grote liefde en passie vanaf mijn adolescentie tot ik huwde. Vanaf mijn 7de levensjaar kreeg ik pianoles van mijn oom die toen in Gent aan het conservatorium afstudeerde. Ik heb daar nog enkele herinneringen van. Vanaf mijn twaalfde zat ik op internaat en in de jaren ’60 (van de vorige eeuw) was het niet toegelaten om het internaat tijdens de week te verlaten om conservatorium te lopen. Dus, tijdens elk vrij moment (lees: speeltijd) zat ik in het muziekkwartier op de piano te tokkelen of in de dactyloklas op een oude typemachine te tokkelen…

Na de humaniora – want ik heb enkel een diploma van hoger middelbaar Wetenschappelijk B – heb ik een job gevonden in een lokaal (toen nog zeer gekend) textielbedrijf. Na het werk en tijdens het weekend ging al mijn vrije tijd op aan ‘eindelijk’ conservatorium lopen. Eerst solfège bij de volwassenen, pianoles ‘middelbaar’ en orgel ‘beginneling’. Ik volgde ook 2 jaar muziekgeschiedenis. De zaterdagnamiddag was ik gans de tijd bezig met muziekles volgen, orgel oefenen in de St. Maartenskerk te Kortrijk (ik had de sleutel van het oksaal). Ondertussen ging ik ook nog naar de mis in de O.L.V Kerk te Kortrijk en had ik ook nog de tijd om ergens een koffietje te gaan drinken. Het waren de mooiste jaren van mijn muzikale leven. Ondertussen zong ik ook nog in een gerenommeerd koor onder het dirigeerstokje van Herman Roelstraete en in het parochiekoor te Lauwe. Wat is dat allemaal lang geleden…

Toen kwam de verliefdheid en het huwelijk en ik vond het maar normaal dat ik mijn muzieklessen stopzette! Maar dat is ook weeral bijna 37 jaar geleden. De tijden zijn niet meer wat ze waren… Nu zou ik het waarschijnlijk wel anders aanpakken!
Ik heb ondertussen de liefde voor muziek en piano niet laten varen. Pianolessen heb ik nog weer hernomen in het plaatselijke conservatorium hier waar ik nu woon maar met wisselend succes. Ik kon de druk niet aan en er loerde altijd wel een examen om de hoek  en dat was er mij te veel aan.

Nu volg ik pianoles in Kortrijk via Respiro dell’ Arte. Het is privé-onderwijs en daar ga ik naartoe op zaterdagochtend met mijn dochter en kleinzoon Hannes (4). Het loont en ik voel me goed. Er zit geen druk achter: geen obligate Bach meer of een studie van Czerny of Kramer. Het moet niet zo nodig klassiek zijn maar ik mag en kan stukken spelen die mij liggen. Mijn hernieuwde kennismaking met het pianospel beleefde ik (met veel plezier en een goed gevoel!) bij Amélie Poulain – Comptine d’un autre été (Yann Tiersen).

Ondertussen werk ik aan Gnossienne nr. 5 van Erik Satie en Close Cover van Wim Mertens.

Ik herleef weer een beetje na het trieste jaar dat 2010 was…

5 reacties

Opgeslagen onder Leven, Muziek

5 Reacties op “Piano

  1. 2010 is blijkbaar bij nog mensen in het verkeerde keelgat geschoten. Je moet doen waar je je goed bij voelt en als dit je terug plezier geeft, dan is het ten zeerste aan te raden.

  2. muziek is zo mooi, en zo fijn, en kan zo goed doen….
    Heerlijk toch, maakt ook niet uit welke soort muziek. Het hangt, net als geur, ook samen met bepaalde herinneringen. Fantastisch dat je dat muzikale talent hebt, en dat je opnieuw muziek maakt…..
    Geniet ervan!
    warme groeten
    Maman Verte

    • Bedankt ‘maman verte’ voor de bemoedigende woorden! Na het overlijden van mijn beide ouders op 3 maanden tijd tussen lente en zomer 2010 was ik wel de grond onder mijn voeten weggemaaid. Zelfs nu nog heb ik soms heel moeilijk – het rouwproces duurt lang maar ik was er ook intens bij betrokken vanaf de 1ste dag tot het onontkoombare einde! Lees een van mijn vorige inzendingen – na de grote stilte! Dan begrijp je het wel! Het is allemaal de manier waarop het gebeurd is.
      Niettemin, muziek is altijd mijn passie geweest, met ups and downs, net zoals met boeken lezen ( dat gaat ook zo moeizaam voor het ogenblik!). De foto van mijn vader staat op de piano zo in een typisch gebaar van hem – hij was héél kritisch wat muziek betreft want hij had een absoluut gehoor! Mijn pianospel was voor hem nooit goed genoeg! Nu staat hij daar te luisteren en dan zeg ik: Ja pa, ik weet het, het is niet goed genoeg!
      En toch schenkt het me voldoening omdat ik weet dat hij blij is dat ik er weer mee begonnen ben! Beeld je in, ik word 60 over 3 maanden…
      Nogmaals dank!🙂

      • Kathy Vantomme

        Op zoek waar ik terug lessen zou kunnen volgen om mijn prachtig instrument te bespelen die ik thuis staan heb op internet, ben ik met jou blog in contact gekomen. Je zult het niet geloven, maar ik leerde piano spelen in het klooster in Lauwe (die reeds lang afgebroken is), op een leeftijd van 6 jaar… daarna ben ik naar Wevelgem geweest en werd daar bestembeld als “iemand die verder moet in de muziek”….. Ook in Kortrijk volgde ik piano en notenleer in het conservatorium en ter zelfdertijd orgel in de St. Maartenskerk…… Zoveel herkenningen in jou verhaal!
        Ik word nu 60 jaar en heb hier 2 prachtige(digitale) piano’s staan, maar kom er niet toe die akkoorden die nu toch veel meer gebruikt worden onder de knie te krijgen. Volgens velen is dat stukken makkelijker dan de klassieke piano, maar het gaat er niet in. Ik zie altijd de noten en geen letters…….
        Hoe heb jij dat aangepakt en wie heeft je over de drempel geholpen?
        Alvast bedankt,
        Kathy

  3. Ik denk dat het voor elke leeftijd een prachtig geschenk is om piano te mogen spelen. Muziek speelt voor mij ook zo’n grote rol in mijn level, het is zo belangrijk. Muziek bepaalt mijn stemming of kan mij in uit een bepaalde stemming halen als ik dat wil. Ik zal mijn muziek nooit opgeven, maar zoals al eerder genoemd, we leven nu dan ook in een heel andere tijd. Geniet van het feit dat u weer begonnen bent!

Geef een reactie

