Het groot Dictee – Update

Deze avond was het zover! Met een A4’tje op schoot en gewapend met een geslepen potlood en na de heer des huizes de opdracht gegeven te hebben mij onder geen beding te storen, was ik klaar voor het taalevenement van het jaar – Het Groot Dictee der Nederlandse Taal!

Dit jaar van de hand van Jan Wolkers, die jammerlijk genoeg overleed twee maanden nadat hij de tekst voor het dictee klaarhad. Normaal komt de auteur van de tekst die voorlezen, maar nu heeft zijn vrouw Karina dat met veel charme zelf gedaan. De laatste woorden van Jan Wolkers – ‘De ladder naar lust’. De volledige tekst van het dictee kan je hier lezen.

Ik bracht het er nog goed van af met 17 fouten, net onder het gemiddelde van 19 fouten. Dit jaar lieten de Vlamingen zich – in tegenstelling met vorig jaar niet onbetuigd – en liepen met de mooiste prijzen weg. Zowel bij de prominenten waaronder de schrijvers Stefan Brijs (De engelenmaker) en Peter Terrin een gedeelde eerste plaats bezetten met 10 fouten. Bij de geslecteerden won de Vlaamse Mady van Goethem met 5 fouten.

Ik heb mij laten nekken door hoofdletterfouten – zoniet had ik 6 fouten minder! Ik ben niettemin héél tevreden met de uitslag. Edoch, medeblogster Artemis, deed het nog beter met maar 15 fouten! Wij kunnen dus gerust op beide oren slapen… 😉

 

 

 

 

geselecteerden
1. Mady Van Goethem (Vl): 5 fouten
2. Ward Smeyers (Vl): 6 fouten
3. Bob Boersema (Ned): 8 fouten

prominenten
1. Stefan Brijs (Vl): 10 fouten
Peter Terrin (Vl)
3. Christiaan Weyts (Ned): 11 fouten

 

 

Vlaamse prominenten

1. Stefan Brijs: 10 fouten
2. Peter Terrin: 10 fouten
3. Guido Belcanto: 18 fouten
4. Kevin Major: 18 fouten
5. Nele Somers: 20 fouten
6. Agnes De Nul: 22 fouten
7. Geert Lambert: 23 fouten
8. Daisy Van Cauwenbergh: 25 fouten
9. Ruth Lasters: 26 fouten
10. Freddy De Kerpel: 27 fouten

12 reacties

Opgeslagen onder Actueel, Nederlandse literatuur, Taal

12 Reacties op “Het groot Dictee – Update

  1. Uitstekende prestatie Annemie, en natuurlijk ook Artemis!

    Nog even twee vraagjes:

    -ik wist niet dat Daisy Van Cauwenbergh een Vlaamse prominente was?
    -heeft kabouter Kwebbel (Agnes De Nul) kunnen zwijgen tijdens het dictee?

  2. Goedemorgen,

    Ik heb genoten maar niet meegedaan, daar heeft mijn jongste dochter met haar rumoer vanuit bed een stokje voorgestoken.
    Ik wist trouwens niet dat Freddy De Kerpel kon schrijven.

    Vriendelijke groet van de Spaanders voor de Vlaanders

  3. lieve

    Straffe madam…….bravo

  4. Vanharte gefeliciteerd ! Zo’n goede uitslag. Je bent bij de beste. En ook Artemis ook, natuurlijk.

  5. willy en annemie

    Hallo Annemie,

    Annemie en Willy wensen jou een dikke proficiat

    groetjes A+W

  6. ‘k Heb het dictee niet gevolgd, maar weet van vroeger dat het vol valkuilen zit. Je moet de Vlaamse taal al goed meester zijn om boven het gemiddelde uit te steken! Een dikke proficiat!

  7. @allen
    Bedankt voor de aanmoedigingen en de felicitaties!

  8. Knap hoor, dit jaar heb ik helaas niet mee kunnen doen. Maar als ik meedoe, zit ik meestal wel boven de 20 fouten.
    Wat goed dat de Vlamingen weer gewonnen hebben. Jullie zijn toch met recht een stuk beter in onze taal dan wij Hollanders. Proficiat!

  9. @heivlinder
    Dankjewel voor het mooie en oprechte ‘compliment’…
    Ik had je blogje nog niet ontdekt maar heb het ‘stante pede’ toegevoegd aan mijn blogroll!
    Prettige feestdagen gewenst!

  10. moekemicheline

    Goed gedaan, Annemie, ik zou er nog niet aan durven denken om mee te doen!

  11. Alsof ik mezelf heb overtroffen. Goed dat Martine er ons attent op maakte dat je na het dictee niet te veel fouten mag verbeteren omdat doorgaans blijkt dat de eerste versie meestal de beste is.

Geef een reactie

