De kikker van La Fontaine

De kikkers komen dezer dagen op kruissnelheid wat het ‘kwaken’ betreft en dat heeft alles te maken met het voortplantingsceremonieel – om de vrouwtjes/mannetjes te imponeren (ik weet niet wie in Kikkerland de broek draagt!). Een fabel van La Fontaine mag hier zeker niet ontbreken…LA GRENOUILLE QUI VEUT SE FAIRE AUSSI GROSSE QUE LE BOEUF

De kikker die even groot als een os wilde zijn

Een os stond in de wei te dromen bij een beek
En zag hoe daar vlakbij een kikker hem bekeek.
Hij was zichtbaar jaloers, niet groter dan een ei,
Maar kwaakte kwaad:
“Kijk, kijk! ‘k Word net zo groot als jij!”
De os sloeg met zijn staart en stond zich te verbazen.
De kikker rekte zich, begon zich op te blazen.
Hij blies en blies, hield zich even in
En vroeg: “Is dit geen goed begin?
Ben ik op weinig tijd niet reuze aangekomen?”
De os zei: “Boe!” En bleef maar voor zich uit staan dromen.

De kikker wond zich op, begon met nieuwe moed
Hij voelde alles spannen. “Is het nu nog niet goed?”
“Boe!” deed de os bedroefd. “Het lijkt er echt niet op.
Niet groter dan een pad, maar met een dikke kop!”
Nu werd de kikker woest, hij duwde, blies en balde
Zijn spieren plots zo hard dat hij aan flarden knalde

De wereld barst van waan en nijd
Om wie de snelste auto rijdt
Het grootste huis. De verste reis.
Ach, is dat allemaal wel wijs?

-Jean de La Fontaine

www.lafontaine.net

5 reacties

Opgeslagen onder Actueel, Citaten, Franse literatuur, Poëzie, Uncategorized

5 Reacties op “De kikker van La Fontaine

  1. Waan en nijd zijn uitgevonden voor venten met kleine pietjes en een grote sportwagen.
    Om de kikker helemaal te imiteren, installeren ze dan een muziekcapaciteit daarin waarmee je een festivalweide kan entertainen.

  2. Nu je het zegt. Gisteren tijdens het fietsen kwam ik een bord tegen ‘opgelet, overstekende padden’. Zal ook wel met het paren te maken hebben, zeker?

  3. madameblogt

    Met bijzondere aandacht deze fabel gelezen. Hoewel mijn vader me destijds heel veel fabels van La Fontaine heeft verteld, deze kende ik nog niet.

  4. Groter, beter, sneller, mooier, verder, … Daar doe ik niet aan mee, nooit gedaan. Ik ben tevreden met wat ik heb/kan. Er is altijd iemand die meer heeft dan ik, maar die ook minder heeft dan ik.😉

  5. chelone

    @Daniel, de padden hebben de straten al een tijdlang overgestoken. Intussen hebben ze al gepaard en de kleintjes zijn al geboren.

    Nijd is blijkbaar van alle tijden!

Geef een reactie

