Woord van de week – STRAATBEELDMONITOR

zwerfvuil.jpgDe stad Antwerpen heeft twee straatbeeldmonitors in dienst.

Deze medewerkers controleren de straten van de stad op properheid en brengen daarna de resultaten van hun metingen in kaart.

Op basis van die gegevens kunnen de straatveegploegen efficiënter worden ingezet. Voorlopig wordt alleen zwerfvuil gemeten, later zullen ook andere zaken in het oog worden gehouden, zoals sluikstorten en hondenpoep.
In België wordt het woord monitor wel vaker gebruikt voor personen. Meestal heeft het dan de betekenis ‘iemand die leiding geeft aan jongeren’. In deze context betekent monitor ‘waarnemer, controleur’.

Bron: Taallink 100 e-zine

5 reacties

Opgeslagen onder Actueel, Leven, Taal, Taaltips

5 Reacties op “Woord van de week – STRAATBEELDMONITOR

  1. Toen ik het woord zonet voor de eerste keer las, dacht ik dat het over een soort van webcam zou gaan.

  2. Ik dacht ook dat het camera’s waren.
    2 mensen die heel de stad moeten controleren ? Niet te doen !

  3. Ski-monitors schijnen ook zeer populair te zijn! 😉
    Trouwens, een varaan heet in het Engels ook een “monitor”…

  4. Goedenacht,

    In het Spaans is “un monitor” een computerscherm of televisiescherm van bewakingscameras.

    Ik vermoed dat die twee zielen wel hun handen vol zullen hebben.

    Vriendelijke groet van de Spaanders voor de Vlaanders

  5. @Christophe
    Dat was ook het eerste waaraan ik dacht – bewakingscamera’s

    @micheleeuw
    Die mensen zullen hun werk hebben. Ze krijgen alvast geen last van bore-out! 😉

    @sandrissimo
    Spreek je uit ondervinding? 😉
    Dat van die varaan wist ik niet. Allez, ik heb weer een nieuw Engels woord geleerd vandaag…

    @tomlievens
    In lang vervlogen jaren, op vakantie met het ziekenfonds, noemden onze begeleiders ook ‘moniteurs en monitricen’
    West-Vlaamse nachtelijke groet

Geef een reactie

